Przejdź do treści

Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego Nr 43205-53

Udzielanie pomocy de minimis przez Powiatowe Urzędy Pracy na podstawie ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Wszystkie informacje:

Program szkolenia
  1. Główne zmiany w instrumentach przewidujących udzielanie pomocy de minimis w oparciu o ustawę z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia:
    • 78 – rozszerzenie zakresu pomocy de minimis na usługi doradcze i szkoleniowe związane z dotacją na podjęcie działalności gospodarczej,
    • 78 – pomoc de minimis w przypadku bon na zasiedlenie dla osoby planującej podjęcie działalności gospodarczej,
    • 126 – zmiana metodologii ustalania poziomu dofinansowania,
    • 233 – pomoc de minimis w przypadku dodatku aktywizacyjnego,
    • 247 – pomoc de minimis w aspekcie odroczenia terminu spłaty, rozłożenia na raty oraz umorzenie należności (w części albo w całości),
    • cztery różnie pojęcia związane z identyfikacją pomocy de minimis,
    • stosowanie rozporządzeń wydanych na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w okresie dostosowawczym oraz konsekwencje dla udzielania pomocy de minimis: dotacja, doposażenie, prace interwencyjne, KFS.
  2. Identyfikacja pomocy de minimis w instrumentach ustawy o rynku pracy, kontekst działalności gospodarczej oraz występowania korzyści ekonomicznej w ramach:
    • 211 – projektów pilotażowych,
    • 99-113 – szkoleń dla osób bezrobotnych oraz poszukujących zatrudnienia,
    • 208 – bonu na zasiedlenie,
    • 209 – programów specjalnych.
  3. Kiedy występuje pomoc de minimis – spojrzenie na pojęcie działalności gospodarczej:
    • ustawa prawo przedsiębiorców a ustawa o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej – różnice,
    • beneficjent pomocy a podmiot prowadzący działalność gospodarczą,
    • specyfika podmiotów prowadzących jednocześnie działalność gospodarczą oraz niegospodarczą,
    • specyfika działalności: jednostki samorządu terytorialnego oraz ich jednostki budżetowe, publiczna oraz niepubliczna działalność edukacyjna, usługi medyczne, organizacje pozarządowe, opieka społeczna oraz działalność kulturalna,
    • wzór przykładowego oświadczenia,
    • możliwość wykluczenia pomocy de minimis z uwagi na „lokalny charakter działalności” wnioskodawcy.
  4. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis:
    • mechanizm ustalania okresu referencyjnego,
    • pułap pomocy de minimis oraz odejście od dyskryminowania sektora drogowego transportu towarów,
    • odniesienie do okresów referencyjnych dla pomocy de minimis w rolnictwie oraz rybołówstwie.
  5. Który rodzaj pomocy de minimis wybrać:
    • rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831,
    • na wsparcie działalności w zakresie podstawowej produkcji rolnej,
    • na wsparcie działalności podstawowej w sektorze rybołówstwa i akwakultury,
    • różnice w limitach, okresach referencyjnych oraz procedurach,
    • odróżnienie działalność podstawowej od działalności związanej z przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rolnych oraz produktów rybołówstwa i akwakultury,
    • wzór oświadczenia dla pomocy de minimis rozporządzeniem Komisji (UE) 2023/2831,
    • wzór oświadczenia dla pomocy de minimis w rolnictwie oraz rybołówstwie.
  6. Pojęcie jednego przedsiębiorstwa w kontekście kumulowania pomocy de minimis:
    • powiązania kapitałowe – metody oceny posiadania większości praw do głosu, dokumenty źródłowe,
    • powiązania osobowe – dokumenty źródłowe wskazujące na istnienie powiązań,
    • wywieranie dominującego wpływu – przykłady oraz wskazanie dokumentów źródłowych, pełnienie przez osobę fizyczną funkcji w organie osoby prawnej,
    • relacje bezpośrednie oraz pośrednie,
    • praktyczne przykłady wskazujące na relacje pomiędzy przedsiębiorcami z uwzględnieniem różnych form prowadzenia działalności gospodarczej,
    • źródła pozyskiwania danych nt. relacji pomiędzy przedsiębiorstwami,
    • przykłady oraz ćwiczenia dla uczestników.
  7. Dyskontowanie pomocy de minimis w odniesieniu do poszczególnych form wsparcia:
    • wskazanie, kiedy i dlaczego nie dyskontujemy pomocy de minimis,
    • pojęcie czynnika dyskontującego oraz stopy dyskontowej,
    • wyznaczanie okresów dla których dokonuje się dyskontowania,
    • postępowanie w przypadku zmian w wysokości udzielonej pomocy de minimis,
    • praca z kalkulatorem EDB (udostępniony przez prowadzącego plik xlsm).
  8. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis: szczegółowe omówienie treści wzoru formularza, w tym części D oraz kumulacji pomocy de minimis z pomocą publiczną.
  9. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie: omówienie treści wzoru zaświadczenia oraz przypadki korygowania zaświadczeń oraz sprostowania błędów merytorycznych; wydawanie zaświadczeń w formie elektronicznej.
  10. Sukcesja prawna – zmiany przedsiębiorców na etapie realizacji umowy; udzielanie pomocy de minimis w przypadku zmiany formy prawnej beneficjenta pomocy w trakcie realizacji umowy (przekształcenie, przejęcie).
  11. Sprawozdania z udzielonej pomocy de minimis: system SHRIMP2:
    • NIP techniczny,
    • wysyłanie sprawozdań z tytułu udzielania pomocy de minimis w oparciu o ustawę o rynku pracy (kody),
    • praktyczne wskazówki wysyłania sprawozdań oraz korygowania wysłanych sprawozdań.
  12. Kilka przykładów związanych z udzielaniem pomocy de minimis, opartych wyłącznie na przypadkach pojawiających się w działalności Powiatowych Urzędach Pracy.
  13. Sesja pytań i odpowiedzi.
Zajęcia poprowadzi

Maciej Zasłona

Praktyk w zakresie pomocy publicznej, doświadczenie zawodowe zdobywał m.in. w trakcie pracy w Ministerstwie Gospodarki, autor ekspertyz z zakresu pomocy publicznej w ramach projektów unijnych, autor artykułów do ogólnopolskich dzienników oraz współautor specjalistycznych publikacji i opracowań z zakresu pomocy publicznej.
Szczegóły
Cena za udział w szkoleniu

Cena:

790,00 PLN od osoby

Co otrzymają uczestnicy?

Forma płatności

przelew na konto do 14 dni po szkoleniu

Numer konta

25 8589 0006 0000 0024 2989 0001
Program szkolenia
  1. Główne zmiany w instrumentach przewidujących udzielanie pomocy de minimis w oparciu o ustawę z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia:
    • 78 – rozszerzenie zakresu pomocy de minimis na usługi doradcze i szkoleniowe związane z dotacją na podjęcie działalności gospodarczej,
    • 78 – pomoc de minimis w przypadku bon na zasiedlenie dla osoby planującej podjęcie działalności gospodarczej,
    • 126 – zmiana metodologii ustalania poziomu dofinansowania,
    • 233 – pomoc de minimis w przypadku dodatku aktywizacyjnego,
    • 247 – pomoc de minimis w aspekcie odroczenia terminu spłaty, rozłożenia na raty oraz umorzenie należności (w części albo w całości),
    • cztery różnie pojęcia związane z identyfikacją pomocy de minimis,
    • stosowanie rozporządzeń wydanych na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w okresie dostosowawczym oraz konsekwencje dla udzielania pomocy de minimis: dotacja, doposażenie, prace interwencyjne, KFS.
  2. Identyfikacja pomocy de minimis w instrumentach ustawy o rynku pracy, kontekst działalności gospodarczej oraz występowania korzyści ekonomicznej w ramach:
    • 211 – projektów pilotażowych,
    • 99-113 – szkoleń dla osób bezrobotnych oraz poszukujących zatrudnienia,
    • 208 – bonu na zasiedlenie,
    • 209 – programów specjalnych.
  3. Kiedy występuje pomoc de minimis – spojrzenie na pojęcie działalności gospodarczej:
    • ustawa prawo przedsiębiorców a ustawa o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej – różnice,
    • beneficjent pomocy a podmiot prowadzący działalność gospodarczą,
    • specyfika podmiotów prowadzących jednocześnie działalność gospodarczą oraz niegospodarczą,
    • specyfika działalności: jednostki samorządu terytorialnego oraz ich jednostki budżetowe, publiczna oraz niepubliczna działalność edukacyjna, usługi medyczne, organizacje pozarządowe, opieka społeczna oraz działalność kulturalna,
    • wzór przykładowego oświadczenia,
    • możliwość wykluczenia pomocy de minimis z uwagi na „lokalny charakter działalności” wnioskodawcy.
  4. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis:
    • mechanizm ustalania okresu referencyjnego,
    • pułap pomocy de minimis oraz odejście od dyskryminowania sektora drogowego transportu towarów,
    • odniesienie do okresów referencyjnych dla pomocy de minimis w rolnictwie oraz rybołówstwie.
  5. Który rodzaj pomocy de minimis wybrać:
    • rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831,
    • na wsparcie działalności w zakresie podstawowej produkcji rolnej,
    • na wsparcie działalności podstawowej w sektorze rybołówstwa i akwakultury,
    • różnice w limitach, okresach referencyjnych oraz procedurach,
    • odróżnienie działalność podstawowej od działalności związanej z przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rolnych oraz produktów rybołówstwa i akwakultury,
    • wzór oświadczenia dla pomocy de minimis rozporządzeniem Komisji (UE) 2023/2831,
    • wzór oświadczenia dla pomocy de minimis w rolnictwie oraz rybołówstwie.
  6. Pojęcie jednego przedsiębiorstwa w kontekście kumulowania pomocy de minimis:
    • powiązania kapitałowe – metody oceny posiadania większości praw do głosu, dokumenty źródłowe,
    • powiązania osobowe – dokumenty źródłowe wskazujące na istnienie powiązań,
    • wywieranie dominującego wpływu – przykłady oraz wskazanie dokumentów źródłowych, pełnienie przez osobę fizyczną funkcji w organie osoby prawnej,
    • relacje bezpośrednie oraz pośrednie,
    • praktyczne przykłady wskazujące na relacje pomiędzy przedsiębiorcami z uwzględnieniem różnych form prowadzenia działalności gospodarczej,
    • źródła pozyskiwania danych nt. relacji pomiędzy przedsiębiorstwami,
    • przykłady oraz ćwiczenia dla uczestników.
  7. Dyskontowanie pomocy de minimis w odniesieniu do poszczególnych form wsparcia:
    • wskazanie, kiedy i dlaczego nie dyskontujemy pomocy de minimis,
    • pojęcie czynnika dyskontującego oraz stopy dyskontowej,
    • wyznaczanie okresów dla których dokonuje się dyskontowania,
    • postępowanie w przypadku zmian w wysokości udzielonej pomocy de minimis,
    • praca z kalkulatorem EDB (udostępniony przez prowadzącego plik xlsm).
  8. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis: szczegółowe omówienie treści wzoru formularza, w tym części D oraz kumulacji pomocy de minimis z pomocą publiczną.
  9. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie: omówienie treści wzoru zaświadczenia oraz przypadki korygowania zaświadczeń oraz sprostowania błędów merytorycznych; wydawanie zaświadczeń w formie elektronicznej.
  10. Sukcesja prawna – zmiany przedsiębiorców na etapie realizacji umowy; udzielanie pomocy de minimis w przypadku zmiany formy prawnej beneficjenta pomocy w trakcie realizacji umowy (przekształcenie, przejęcie).
  11. Sprawozdania z udzielonej pomocy de minimis: system SHRIMP2:
    • NIP techniczny,
    • wysyłanie sprawozdań z tytułu udzielania pomocy de minimis w oparciu o ustawę o rynku pracy (kody),
    • praktyczne wskazówki wysyłania sprawozdań oraz korygowania wysłanych sprawozdań.
  12. Kilka przykładów związanych z udzielaniem pomocy de minimis, opartych wyłącznie na przypadkach pojawiających się w działalności Powiatowych Urzędach Pracy.
  13. Sesja pytań i odpowiedzi.

Maciej Zasłona

Praktyk w zakresie pomocy publicznej, doświadczenie zawodowe zdobywał m.in. w trakcie pracy w Ministerstwie Gospodarki, autor ekspertyz z zakresu pomocy publicznej w ramach projektów unijnych, autor artykułów do ogólnopolskich dzienników oraz współautor specjalistycznych publikacji i opracowań z zakresu pomocy publicznej.

Cena:

790,00 PLN od osoby

Co otrzymają uczestnicy?

Forma płatności

przelew na konto do 14 dni po szkoleniu

Numer konta

25 8589 0006 0000 0024 2989 0001

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY

Zapisz się na szkolenie!

Wyślij do nas zgłoszenie, aby zarezerwować miejsce. Wypełnienie formularza zajmuje tylko kilka minut!



Dane do faktury
Nabywca:
Odbiorca:


Zaświadczenie


Dane uczestnika:


Dane osoby zgłaszającej:


Oświadczenie VAT
Oświadczam, że szkolenie dla wyżej wymienionych pracowników ma charakter usługi kształcenia zawodowego / przekwalifikowania zawodowego oraz jest finansowane jest ze środków publicznych:


Forma płatności
Cena za udział w szkoleniu: 790,00 PLN od osoby
Forma płatności: przelew na konto do 14 dni po szkoleniu
Numer konta: 25 8589 0006 0000 0024 2989 0001


Jesteśmy do Państwa dyspozycji!

Jeśli mają Państwo pytania lub chcieliby uzyskać więcej informacji na temat naszej oferty szkoleniowej, pozostajemy do Państwa dyspozycji. Z przyjemnością udzielimy wszelkich niezbędnych informacji oraz pomożemy w doborze najbardziej odpowiedniego rozwiązania szkoleniowego dostosowanego do Państwa potrzeb.

Scroll to Top
Przejdź do treści