Przejdź do treści

Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego Nr 43205-53

Udzielanie pomocy de minimis przez Powiatowe Urzędy Pracy na podstawie ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Wszystkie informacje:

Program szkolenia

1. Główne zmiany w instrumentach przewidujących udzielanie pomocy de minimis w oparciu o ustawę z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia:
a. art. 78 – rozszerzenie zakresu pomocy de minimis na usługi doradcze i szkoleniowe związane
z dotacją na podjęcie działalności gospodarczej,
b. art. 78 – pomoc de minimis w przypadku bon na zasiedlenie dla osoby planującej podjęcie
działalności gospodarczej,
c. art. 126 – zmiana metodologii ustalania poziomu dofinansowania,
d. art. 233 – pomoc de minimis w przypadku dodatku aktywizacyjnego,
e. art. 247 – pomoc de minimis w aspekcie odroczenia terminu spłaty, rozłożenia na raty oraz
umorzenie należności (w części albo w całości),
f. cztery różnie pojęcia związane z identyfikacją pomocy de minimis,
g. stosowanie rozporządzeń wydanych na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach
rynku pracy w okresie dostosowawczym oraz konsekwencje dla udzielania pomocy de minimis:
dotacja, doposażenie, prace interwencyjne, KFS.

2. Identyfikacja pomocy de minimis w instrumentach ustawy o rynku pracy, kontekst działalności gospodarczej oraz występowania korzyści ekonomicznej w ramach:
a. art. 211 – projektów pilotażowych,
b. art. 99-113 – szkoleń dla osób bezrobotnych oraz poszukujących zatrudnienia,
c. art. 208 – bonu na zasiedlenie,
d. art. 209 – programów specjalnych.

3. Kiedy występuje pomoc de minimis – spojrzenie na pojęcie działalności gospodarczej:
a. ustawa prawo przedsiębiorców a ustawa o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy
publicznej – różnice,
b. beneficjent pomocy a podmiot prowadzący działalność gospodarczą,
c. specyfika podmiotów prowadzących jednocześnie działalność gospodarczą oraz niegospodarczą,
d. specyfika działalności: jednostki samorządu terytorialnego oraz ich jednostki budżetowe, publiczna
oraz niepubliczna działalność edukacyjna, usługi medyczne, organizacje pozarządowe, opieka
społeczna oraz działalność kulturalna,
e. wzór przykładowego oświadczenia,
f. możliwość wykluczenia pomocy de minimis z uwagi na „lokalny charakter działalności”
wnioskodawcy.

4. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis:
a. mechanizm ustalania okresu referencyjnego,
b. pułap pomocy de minimis oraz odejście od dyskryminowania sektora drogowego transportu
towarów,
c. odniesienie do okresów referencyjnych dla pomocy de minimis w rolnictwie oraz rybołówstwie.

5. Który rodzaj pomocy de minimis wybrać:
a. rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831,
b. na wsparcie działalności w zakresie podstawowej produkcji rolnej,
c. na wsparcie działalności podstawowej w sektorze rybołówstwa i akwakultury,
d. różnice w limitach, okresach referencyjnych oraz procedurach,
e. odróżnienie działalność podstawowej od działalności związanej z przetwarzaniem i
wprowadzaniem do obrotu produktów rolnych oraz produktów rybołówstwa i akwakultury,
f. wzór oświadczenia dla pomocy de minimis rozporządzeniem Komisji (UE) 2023/2831,
g. wzór oświadczenia dla pomocy de minimis w rolnictwie oraz rybołówstwie.

6. Pojęcie jednego przedsiębiorstwa w kontekście kumulowania pomocy de minimis:

a. powiązania kapitałowe – metody oceny posiadania większości praw do głosu, dokumenty źródłowe,
b. powiązania osobowe – dokumenty źródłowe wskazujące na istnienie powiązań,
c. wywieranie dominującego wpływu – przykłady oraz wskazanie dokumentów źródłowych, pełnienie
przez osobę fizyczną funkcji w organie osoby prawnej,
d. relacje bezpośrednie oraz pośrednie,
e. praktyczne przykłady wskazujące na relacje pomiędzy przedsiębiorcami z uwzględnieniem różnych
form prowadzenia działalności gospodarczej,
f. źródła pozyskiwania danych nt. relacji pomiędzy przedsiębiorstwami,
g. przykłady oraz ćwiczenia dla uczestników.

7. Dyskontowanie pomocy de minimis w odniesieniu do poszczególnych form wsparcia:
a. wskazanie, kiedy i dlaczego nie dyskontujemy pomocy de minimis,
b. pojęcie czynnika dyskontującego oraz stopy dyskontowej,
c. wyznaczanie okresów dla których dokonuje się dyskontowania,
d. postępowanie w przypadku zmian w wysokości udzielonej pomocy de minimis,
e. praca z kalkulatorem EDB (udostępniony przez prowadzącego plik xlsm).

8. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis: szczegółowe omówienie treści wzoru formularza, w tym części D oraz kumulacji pomocy de minimis z pomocą publiczną.

9. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie: omówienie treści wzoru zaświadczenia oraz przypadki korygowania zaświadczeń oraz sprostowania błędów merytorycznych; wydawanie zaświadczeń w formie elektronicznej.

10. Sukcesja prawna – zmiany przedsiębiorców na etapie realizacji umowy; udzielanie pomocy de minimis w przypadku zmiany formy prawnej beneficjenta pomocy w trakcie realizacji umowy (przekształcenie, przejęcie).

11. Sprawozdania z udzielonej pomocy de minimis: system SHRIMP2:
a. NIP techniczny,
b. wysyłanie sprawozdań z tytułu udzielania pomocy de minimis w oparciu o ustawę o rynku pracy
(kody),
c. praktyczne wskazówki wysyłania sprawozdań oraz korygowania wysłanych sprawozdań.

12. Kilka przykładów związanych z udzielaniem pomocy de minimis, opartych wyłącznie na przypadkach pojawiających się w działalności Powiatowych Urzędach Pracy.

13. Sesja pytań i odpowiedzi.

Zajęcia poprowadzi

Maciej Zasłona

Praktyk w zakresie pomocy publicznej, doświadczenie zawodowe zdobywał m.in. w trakcie pracy w Ministerstwie Gospodarki, autor ekspertyz z zakresu pomocy publicznej w ramach projektów unijnych, autor artykułów do ogólnopolskich dzienników oraz współautor specjalistycznych publikacji i opracowań z zakresu pomocy publicznej.
Szczegóły

Liczba godzin dydaktycznych:

6
Cena za udział w szkoleniu

Cena:

550,00 PLN

Co otrzymają uczestnicy?

Forma płatności

przelew na konto do 14 dni po szkoleniu

Numer konta

25 8589 0006 0000 0024 2989 0001
Wymagania techniczne

Aby wziąć udział w szkoleniu online, uczestnik powinien dysponować:

Nie jest wymagane instalowanie dodatkowego oprogramowania –  nasze szkolenia realizowane są przez przeglądarkę, w przyjaznym środowisku platformy online. Uczestnik w trakcie wykładu może komunikować się z prowadzącym i innymi słuchaczami za pośrednictwem czatu (do zadawania pytań nie jest wymagany mikrofon, ani kamera).

Program szkolenia

1. Główne zmiany w instrumentach przewidujących udzielanie pomocy de minimis w oparciu o ustawę z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia:
a. art. 78 – rozszerzenie zakresu pomocy de minimis na usługi doradcze i szkoleniowe związane
z dotacją na podjęcie działalności gospodarczej,
b. art. 78 – pomoc de minimis w przypadku bon na zasiedlenie dla osoby planującej podjęcie
działalności gospodarczej,
c. art. 126 – zmiana metodologii ustalania poziomu dofinansowania,
d. art. 233 – pomoc de minimis w przypadku dodatku aktywizacyjnego,
e. art. 247 – pomoc de minimis w aspekcie odroczenia terminu spłaty, rozłożenia na raty oraz
umorzenie należności (w części albo w całości),
f. cztery różnie pojęcia związane z identyfikacją pomocy de minimis,
g. stosowanie rozporządzeń wydanych na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach
rynku pracy w okresie dostosowawczym oraz konsekwencje dla udzielania pomocy de minimis:
dotacja, doposażenie, prace interwencyjne, KFS.

2. Identyfikacja pomocy de minimis w instrumentach ustawy o rynku pracy, kontekst działalności gospodarczej oraz występowania korzyści ekonomicznej w ramach:
a. art. 211 – projektów pilotażowych,
b. art. 99-113 – szkoleń dla osób bezrobotnych oraz poszukujących zatrudnienia,
c. art. 208 – bonu na zasiedlenie,
d. art. 209 – programów specjalnych.

3. Kiedy występuje pomoc de minimis – spojrzenie na pojęcie działalności gospodarczej:
a. ustawa prawo przedsiębiorców a ustawa o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy
publicznej – różnice,
b. beneficjent pomocy a podmiot prowadzący działalność gospodarczą,
c. specyfika podmiotów prowadzących jednocześnie działalność gospodarczą oraz niegospodarczą,
d. specyfika działalności: jednostki samorządu terytorialnego oraz ich jednostki budżetowe, publiczna
oraz niepubliczna działalność edukacyjna, usługi medyczne, organizacje pozarządowe, opieka
społeczna oraz działalność kulturalna,
e. wzór przykładowego oświadczenia,
f. możliwość wykluczenia pomocy de minimis z uwagi na „lokalny charakter działalności”
wnioskodawcy.

4. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis:
a. mechanizm ustalania okresu referencyjnego,
b. pułap pomocy de minimis oraz odejście od dyskryminowania sektora drogowego transportu
towarów,
c. odniesienie do okresów referencyjnych dla pomocy de minimis w rolnictwie oraz rybołówstwie.

5. Który rodzaj pomocy de minimis wybrać:
a. rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831,
b. na wsparcie działalności w zakresie podstawowej produkcji rolnej,
c. na wsparcie działalności podstawowej w sektorze rybołówstwa i akwakultury,
d. różnice w limitach, okresach referencyjnych oraz procedurach,
e. odróżnienie działalność podstawowej od działalności związanej z przetwarzaniem i
wprowadzaniem do obrotu produktów rolnych oraz produktów rybołówstwa i akwakultury,
f. wzór oświadczenia dla pomocy de minimis rozporządzeniem Komisji (UE) 2023/2831,
g. wzór oświadczenia dla pomocy de minimis w rolnictwie oraz rybołówstwie.

6. Pojęcie jednego przedsiębiorstwa w kontekście kumulowania pomocy de minimis:

a. powiązania kapitałowe – metody oceny posiadania większości praw do głosu, dokumenty źródłowe,
b. powiązania osobowe – dokumenty źródłowe wskazujące na istnienie powiązań,
c. wywieranie dominującego wpływu – przykłady oraz wskazanie dokumentów źródłowych, pełnienie
przez osobę fizyczną funkcji w organie osoby prawnej,
d. relacje bezpośrednie oraz pośrednie,
e. praktyczne przykłady wskazujące na relacje pomiędzy przedsiębiorcami z uwzględnieniem różnych
form prowadzenia działalności gospodarczej,
f. źródła pozyskiwania danych nt. relacji pomiędzy przedsiębiorstwami,
g. przykłady oraz ćwiczenia dla uczestników.

7. Dyskontowanie pomocy de minimis w odniesieniu do poszczególnych form wsparcia:
a. wskazanie, kiedy i dlaczego nie dyskontujemy pomocy de minimis,
b. pojęcie czynnika dyskontującego oraz stopy dyskontowej,
c. wyznaczanie okresów dla których dokonuje się dyskontowania,
d. postępowanie w przypadku zmian w wysokości udzielonej pomocy de minimis,
e. praca z kalkulatorem EDB (udostępniony przez prowadzącego plik xlsm).

8. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis: szczegółowe omówienie treści wzoru formularza, w tym części D oraz kumulacji pomocy de minimis z pomocą publiczną.

9. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie: omówienie treści wzoru zaświadczenia oraz przypadki korygowania zaświadczeń oraz sprostowania błędów merytorycznych; wydawanie zaświadczeń w formie elektronicznej.

10. Sukcesja prawna – zmiany przedsiębiorców na etapie realizacji umowy; udzielanie pomocy de minimis w przypadku zmiany formy prawnej beneficjenta pomocy w trakcie realizacji umowy (przekształcenie, przejęcie).

11. Sprawozdania z udzielonej pomocy de minimis: system SHRIMP2:
a. NIP techniczny,
b. wysyłanie sprawozdań z tytułu udzielania pomocy de minimis w oparciu o ustawę o rynku pracy
(kody),
c. praktyczne wskazówki wysyłania sprawozdań oraz korygowania wysłanych sprawozdań.

12. Kilka przykładów związanych z udzielaniem pomocy de minimis, opartych wyłącznie na przypadkach pojawiających się w działalności Powiatowych Urzędach Pracy.

13. Sesja pytań i odpowiedzi.

Maciej Zasłona

Praktyk w zakresie pomocy publicznej, doświadczenie zawodowe zdobywał m.in. w trakcie pracy w Ministerstwie Gospodarki, autor ekspertyz z zakresu pomocy publicznej w ramach projektów unijnych, autor artykułów do ogólnopolskich dzienników oraz współautor specjalistycznych publikacji i opracowań z zakresu pomocy publicznej.

Liczba godzin dydaktycznych:

6

Cena:

550,00 PLN

Co otrzymają uczestnicy?

Forma płatności

przelew na konto do 14 dni po szkoleniu

Numer konta

25 8589 0006 0000 0024 2989 0001

Aby wziąć udział w szkoleniu online, uczestnik powinien dysponować:

Nie jest wymagane instalowanie dodatkowego oprogramowania – szkolenia realizowane są przez przeglądarkę, w przyjaznym środowisku platformy online.

dołącz do nas

Dlaczego warto wybrać nasze szkolenia?

Certyfikowana jakość w BUR

Jesteśmy zarejestrowani w Bazie Usług Rozwojowych (BUR), co potwierdza naszą wysoką jakość świadczonych usług szkoleniowych. Obecność w BUR oznacza, że spełniamy określone standardy i oferujemy sprawdzone programy rozwojowe, co daje Państwu pewność, że bierzecie udział w profesjonalnie przygotowanych szkoleniach.

Zaświadczenia zgodne z MEN

Nasze szkolenia kończą się wystawieniem imiennego zaświadczenia o ukończeniu szkolenia, zgodnego z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki. Oznacza to, że dokumenty, które otrzymują Państwo po szkoleniu, są uznawane przez instytucje publiczne, pracodawców oraz organy kontrolujące.

Indywidualne podejście i eksperckie wsparcie

Zawsze dostosowujemy tematykę i poziom trudności do potrzeb i oczekiwań grupy. Nasz zespół, składający się z kompetentnych pracowników, doświadczonych konsultantów, trenerów i wykładowców służy Państwu swoją pomocą i umiejętnościami. Możliwość kontaktu z trenerem po szkoleniu to nasz dodatkowy atut.

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY

Zapisz się na szkolenie!

Wyślij do nas zgłoszenie, aby zarezerwować miejsce. Wypełnienie formularza zajmuje tylko kilka minut!



Dane do faktury
Nabywca
Odbiorca


Zaświadczenie


Dane uczestnika


Dane osoby zgłaszającej


Oświadczenie VAT - dotyczy jednostek, które realizują szkolenie ze środków publicznych
Oświadczam, że szkolenie dla wyżej wymienionych pracowników ma charakter usługi kształcenia zawodowego / przekwalifikowania zawodowego oraz jest finansowane jest ze środków publicznych:


Forma płatności
Cena za udział w szkoleniu: 550,00 PLN
Termin płatności: przelew na konto do 14 dni po szkoleniu
Numer konta: 25 8589 0006 0000 0024 2989 0001


Jesteśmy do Państwa dyspozycji!

Jeśli mają Państwo pytania lub chcieliby uzyskać więcej informacji na temat naszej oferty szkoleniowej, pozostajemy do Państwa dyspozycji. Z przyjemnością udzielimy wszelkich niezbędnych informacji oraz pomożemy w doborze najbardziej odpowiedniego rozwiązania szkoleniowego dostosowanego do Państwa potrzeb.

Przewijanie do góry
Przejdź do treści