Najnowsze zmiany w prawie pracy w 2025 r. - prowadzenie dokumentacji pracowniczej, ewidencja czasu pracy oraz wybrane zagadnienia kadrowe
- TERMIN: 29.07.2025 r.
- GODZINA: 9:00 - 14:00
- MIEJSCE: online
Wszystkie informacje:
Program szkolenia
- Zmiany w obowiązujących przepisach dotyczących tzw. „jawności wynagrodzeń” – od kiedy obowiązują i kogo dotyczą.
- Kogo i w jaki sposób należy informować o wysokości wynagrodzenia?
- Czy informacja o wysokości wynagrodzenia w przypadku ubiegania się o pracę musi wskazywać na konkretną kwotę.
- Ogłoszenia o pracę (nabór) – jak prawidłowo je formułować po wejściu w życie przepisów dotyczących „ jawności wynagrodzeń”.
- Czy dokumenty dotyczące naboru na dane stanowisko pracy należy przechowywać analogicznie do dokumentacji pracowniczej?
- Zmiana w obowiązujących przepisach dotycząca danych osobowych jakie pracodawca ma prawo żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie (jawność wynagrodzeń).
- Dokumentacja pracownicza – co wchodzi w jej skład, podstawy prawne jej prowadzenia.
- Akta osobowe w podziale na 5 części – kogo dotyczy?
- Okres przechowywania dokumentacji pracowniczej. Kogo dotyczy 10-letni a kogo 50-letni okres. Skrócenie okresu przechowywania dokumentacji – jakie przesłanki muszą być spełnione?
- Nowy wzór informacji o warunkach zatrudnienia – szczegółowe omówienie zmian – jak prawidłowo ją sporządzić.
- Nowe wykroczenie (zagrożone karą do 30 tys. złotych) dotyczące nieprawidłowości przy przekazywaniu informacji o warunkach zatrudnienia – jakich przypadków dotyczy?
- Aktualizacja informacji o warunkach zatrudnienia – zasady oraz termin.
- „Nowa” informacja o warunkach zatrudnienia – kiedy należy ją zamieścić w aktach osobowych pracowników zatrudnionych przed 26 kwietnia 2023 r.
- Jaką dokumentację pracodawca ma obowiązek prowadzić w przypadku umów cywilnoprawnych – uprawnienia kontrolne PIP w tym zakresie.
- Urlopy wypoczynkowe – które dokumenty należy traktować jako dokumentację pracowniczą (obowiązek przechowywania 10 lub 50 lat).
- Elementy obligatoryjne umowy o pracę w 2025 r. (nowy wzór umowy o pracę).
- Umowa o pracę z niepełnoetatowcem – dodatkowe zapisy dotyczące godzin ponadwymiarowych.
- Czy zmiana warunków pracy lub płacy wymusza zmianę informacji o warunkach zatrudnienia?
- Ponowne zatrudnienie a akta osobowe: w jakich przypadkach zakładamy nowe akta osobowe – stanowisko MRIPS.
- Oryginały i kopie w aktach osobowych.
- Dokumenty związane z korzystaniem przez pracowników z uprawnień rodzicielskich, w tym zasady przechowywania oświadczeń związanych z korzystaniem z uprawnień rodzicielskich oraz wniosków o wolne z tytułu wychowywania dziecka w wieku do lat 14 i etap zatrudnienia, na którym należy je pozyskać od pracowników.
- Jak często pracownik winien składać oświadczenie o udzielenie opieki nad dzieckiem do lat 14.
- Ponowne zatrudnienie pracownika – w której cześć przechowuje przedkładane przez niego dokumenty. Czy należy ponownie żądać od niego podania danych osobowych?
- Dane osobowe – jakich pracodawca może żądać a jakie są przetwarzane na podstawie zgody? Jakiej kategorii danych nie można przetwarzać lub przetwarzać jedynie w przypadkach określonych prawne.
- Usuwanie danych osobowych z dokumentacji pracowniczej – wyjaśnienia UODO.
- Problematyka badań lekarskich – badania wstępne (jakie dokumenty należy przechowywać w aktach osobowych, zmiana stanowiska pracy, pozostawanie w kilku stosunkach pracy a badania lekarskie)
- Kiedy nie przeprowadzamy wstępnych badań lekarskich?
- Skierowania na badania lekarskie – w ilu egzemplarzach, gdzie przechowujemy.
- Szkolenia z zakresu bhp – gdzie należy przechowywać (oryginały czy kopie); zwolnienie ze szkoleń okresowych pewnych grup pracowników, szkolenia bhp przy ponownym zatrudnieniu oraz w przypadkach pozostawania w kilku stosunkach pracy jednocześnie.
- Badania lekarskie a urlop wypoczynkowy.
- Świadectwo pracy – najczęściej stwierdzane nieprawidłowości w trakcie kontroli PIP.
- Ewidencja czasu pracy – jakie elementy powinna zawierać.
- Dla kogo może być prowadzona niepełna ewidencja czasu pracy.
- Ewidencja czasu pracy w formie elektronicznej.
- Dokumenty dotyczące formalnej strony czasu pracy, których już nie przechowujemy w części B akt osobowych.
- Prowadzenie list obecności i okresy ich przechowywania (jakie dane winny zawierać).
- Prawidłowe sporządzanie harmonogramów czasu pracy.
- Modyfikowanie harmonogramu czasu pracy (obligatoryjne zapisy w regulaminie pracy).
- Jakie zapisy dotyczące czasu pracy winny się znaleźć w regulaminie pracy.
- Wyjścia prywatne pracowników – jaka dokumentacja powinna być prowadzona przed pracodawcę. Jakie zapisy winny się znaleźć w wewnątrzzakładowych źródłach prawa pracy.
- Pracownik niepełnosprawny a wyjścia prywatne – stanowisko PIP.
- Prawidłowe powierzanie i dokumentowanie pracy w godzinach nadliczbowych.
Zajęcia poprowadzi
Paweł Skiba
Szczegóły
Liczba godzin dydaktycznych:
Cena za udział w szkoleniu
Cena:
450,00 PLN od osoby
Co otrzymają uczestnicy?
- dostęp do platformy online z prezentacją i transmisją wideo szkolenia
- możliwość zadawania pytań w trakcie szkolenia
- materiały szkoleniowe
- zaświadczenie potwierdzające ukończenie szkolenia zgodne ze wzorem MEN
Forma płatności
Numer konta
Wymagania techniczne
Aby wziąć udział w szkoleniu online, uczestnik powinien dysponować:
- komputerem, laptopem lub tabletem z dostępem do internetu,
- stabilnym łączem internetowym (min. 5 Mb/s),
- przeglądarką internetową (zalecane: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge),
- głośnikami (lub słuchawkami),
- opcjonalnie: mikrofonem lub kamerą internetową – jeśli uczestnik, chce aktywnie brać udział w szkoleniu (np. uczestniczyć w dyskusji).
Nie jest wymagane instalowanie dodatkowego oprogramowania – nasze szkolenia realizowane są przez przeglądarkę, w przyjaznym środowisku platformy online. Uczestnik w trakcie wykładu może komunikować się z prowadzącym i innymi słuchaczami za pośrednictwem czatu (do zadawania pytań nie jest wymagany mikrofon, ani kamera).
Program szkolenia
- Zmiany w obowiązujących przepisach dotyczących tzw. „jawności wynagrodzeń” – od kiedy obowiązują i kogo dotyczą.
- Kogo i w jaki sposób należy informować o wysokości wynagrodzenia?
- Czy informacja o wysokości wynagrodzenia w przypadku ubiegania się o pracę musi wskazywać na konkretną kwotę.
- Ogłoszenia o pracę (nabór) – jak prawidłowo je formułować po wejściu w życie przepisów dotyczących „ jawności wynagrodzeń”.
- Czy dokumenty dotyczące naboru na dane stanowisko pracy należy przechowywać analogicznie do dokumentacji pracowniczej?
- Zmiana w obowiązujących przepisach dotycząca danych osobowych jakie pracodawca ma prawo żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie (jawność wynagrodzeń).
- Dokumentacja pracownicza – co wchodzi w jej skład, podstawy prawne jej prowadzenia.
- Akta osobowe w podziale na 5 części – kogo dotyczy?
- Okres przechowywania dokumentacji pracowniczej. Kogo dotyczy 10-letni a kogo 50-letni okres. Skrócenie okresu przechowywania dokumentacji – jakie przesłanki muszą być spełnione?
- Nowy wzór informacji o warunkach zatrudnienia – szczegółowe omówienie zmian – jak prawidłowo ją sporządzić.
- Nowe wykroczenie (zagrożone karą do 30 tys. złotych) dotyczące nieprawidłowości przy przekazywaniu informacji o warunkach zatrudnienia – jakich przypadków dotyczy?
- Aktualizacja informacji o warunkach zatrudnienia – zasady oraz termin.
- „Nowa” informacja o warunkach zatrudnienia – kiedy należy ją zamieścić w aktach osobowych pracowników zatrudnionych przed 26 kwietnia 2023 r.
- Jaką dokumentację pracodawca ma obowiązek prowadzić w przypadku umów cywilnoprawnych – uprawnienia kontrolne PIP w tym zakresie.
- Urlopy wypoczynkowe – które dokumenty należy traktować jako dokumentację pracowniczą (obowiązek przechowywania 10 lub 50 lat).
- Elementy obligatoryjne umowy o pracę w 2025 r. (nowy wzór umowy o pracę).
- Umowa o pracę z niepełnoetatowcem – dodatkowe zapisy dotyczące godzin ponadwymiarowych.
- Czy zmiana warunków pracy lub płacy wymusza zmianę informacji o warunkach zatrudnienia?
- Ponowne zatrudnienie a akta osobowe: w jakich przypadkach zakładamy nowe akta osobowe – stanowisko MRIPS.
- Oryginały i kopie w aktach osobowych.
- Dokumenty związane z korzystaniem przez pracowników z uprawnień rodzicielskich, w tym zasady przechowywania oświadczeń związanych z korzystaniem z uprawnień rodzicielskich oraz wniosków o wolne z tytułu wychowywania dziecka w wieku do lat 14 i etap zatrudnienia, na którym należy je pozyskać od pracowników.
- Jak często pracownik winien składać oświadczenie o udzielenie opieki nad dzieckiem do lat 14.
- Ponowne zatrudnienie pracownika – w której cześć przechowuje przedkładane przez niego dokumenty. Czy należy ponownie żądać od niego podania danych osobowych?
- Dane osobowe – jakich pracodawca może żądać a jakie są przetwarzane na podstawie zgody? Jakiej kategorii danych nie można przetwarzać lub przetwarzać jedynie w przypadkach określonych prawne.
- Usuwanie danych osobowych z dokumentacji pracowniczej – wyjaśnienia UODO.
- Problematyka badań lekarskich – badania wstępne (jakie dokumenty należy przechowywać w aktach osobowych, zmiana stanowiska pracy, pozostawanie w kilku stosunkach pracy a badania lekarskie)
- Kiedy nie przeprowadzamy wstępnych badań lekarskich?
- Skierowania na badania lekarskie – w ilu egzemplarzach, gdzie przechowujemy.
- Szkolenia z zakresu bhp – gdzie należy przechowywać (oryginały czy kopie); zwolnienie ze szkoleń okresowych pewnych grup pracowników, szkolenia bhp przy ponownym zatrudnieniu oraz w przypadkach pozostawania w kilku stosunkach pracy jednocześnie.
- Badania lekarskie a urlop wypoczynkowy.
- Świadectwo pracy – najczęściej stwierdzane nieprawidłowości w trakcie kontroli PIP.
- Ewidencja czasu pracy – jakie elementy powinna zawierać.
- Dla kogo może być prowadzona niepełna ewidencja czasu pracy.
- Ewidencja czasu pracy w formie elektronicznej.
- Dokumenty dotyczące formalnej strony czasu pracy, których już nie przechowujemy w części B akt osobowych.
- Prowadzenie list obecności i okresy ich przechowywania (jakie dane winny zawierać).
- Prawidłowe sporządzanie harmonogramów czasu pracy.
- Modyfikowanie harmonogramu czasu pracy (obligatoryjne zapisy w regulaminie pracy).
- Jakie zapisy dotyczące czasu pracy winny się znaleźć w regulaminie pracy.
- Wyjścia prywatne pracowników – jaka dokumentacja powinna być prowadzona przed pracodawcę. Jakie zapisy winny się znaleźć w wewnątrzzakładowych źródłach prawa pracy.
- Pracownik niepełnosprawny a wyjścia prywatne – stanowisko PIP.
- Prawidłowe powierzanie i dokumentowanie pracy w godzinach nadliczbowych.
Osoba prowadząca
Paweł Skiba
Szczegóły
Liczba godzin dydaktycznych:
Odpłatność za szkolenie
Cena:
450,00 PLN od osoby
Co otrzymają uczestnicy?
- dostęp do platformy online z prezentacją i transmisją wideo szkolenia
- możliwość zadawania pytań w trakcie szkolenia
- materiały szkoleniowe
- zaświadczenie potwierdzające ukończenie szkolenia zgodne ze wzorem MEN
Forma płatności
Numer konta
Wymagania techniczne
Aby wziąć udział w szkoleniu online, uczestnik powinien dysponować:
- komputerem, laptopem lub tabletem z dostępem do internetu,
- stabilnym łączem internetowym (min. 5 Mb/s),
- przeglądarką internetową (zalecane: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge),
- głośnikami (lub słuchawkami),
- opcjonalnie: kamerą internetową – jeśli szkolenie zakłada aktywne uczestnictwo, działającym mikrofonem
Nie jest wymagane instalowanie dodatkowego oprogramowania – szkolenia realizowane są przez przeglądarkę, w przyjaznym środowisku platformy online.
dołącz do nas
Dlaczego warto wybrać nasze szkolenia?
Certyfikowana jakość w BUR
Jesteśmy zarejestrowani w Bazie Usług Rozwojowych (BUR), co potwierdza naszą wysoką jakość świadczonych usług szkoleniowych. Obecność w BUR oznacza, że spełniamy określone standardy i oferujemy sprawdzone programy rozwojowe, co daje Państwu pewność, że bierzecie udział w profesjonalnie przygotowanych szkoleniach.
Zaświadczenia zgodne z MEN
Nasze szkolenia kończą się wystawieniem imiennego zaświadczenia o ukończeniu szkolenia, zgodnego z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki. Oznacza to, że dokumenty, które otrzymują Państwo po szkoleniu, są uznawane przez instytucje publiczne, pracodawców oraz organy kontrolujące.
Indywidualne podejście i eksperckie wsparcie
Zawsze dostosowujemy tematykę i poziom trudności do potrzeb i oczekiwań grupy. Nasz zespół, składający się z kompetentnych pracowników, doświadczonych konsultantów, trenerów i wykładowców służy Państwu swoją pomocą i umiejętnościami. Możliwość kontaktu z trenerem po szkoleniu to nasz dodatkowy atut.
- Chcą Państwo zamówić podobne szkolenie dla swojej instytucji? Zapraszamy do kontaktu.Szkolenie zamknięte może być realizowane w formie online, wyjazdowej lub u Państwa w siedzibie. Zakres tematyczny oraz program szkolenia może zostać dopasowany do Państwa indywidualnych potrzeb. W celu poznania szczegółów indywidualnej oferty szkolenia zamkniętego prosimy o kontakt mailowy lub telefoniczny.
FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
Zapisz się na szkolenie!
Wyślij do nas zgłoszenie, aby zarezerwować miejsce. Wypełnienie formularza zajmuje tylko kilka minut!
-
TAXUS Centrum Szkoleń jest Placówką Kształcenia Ustawicznego, wpisaną do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych Ministerstwa Edukacji i Nauk.
Uczestnicy szkoleń realizowanych przez TAXUS Centrum Szkoleń otrzymają zaświadczenie wystawiona na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauk z dnia 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, wydane na podstawie § 23 ust. 3 i 4 (Dz. U. 2023, poz. 2175).
Jesteśmy do Państwa dyspozycji!
Jeśli mają Państwo pytania lub chcieliby uzyskać więcej informacji na temat naszej oferty szkoleniowej, pozostajemy do Państwa dyspozycji. Z przyjemnością udzielimy wszelkich niezbędnych informacji oraz pomożemy w doborze najbardziej odpowiedniego rozwiązania szkoleniowego dostosowanego do Państwa potrzeb.