Realizacja instrumentów rynku pracy: dofinansowanie na podjęcie działalności gospodarczej, refundacje kosztów wyposażenia, refundacje +50, PI, RP – szczegółowe omówienie zasad ich prawidłowej realizacji
Program szkolenia:
- Podstawy prawne realizacji instrumentów rynku pracy.
- Prawidłowe zasady i procedury realizacji wybranych instrumentów rynku pracy określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy udzielanych zgodnie z warunkami dopuszczalności pomocy de minimis:
- zasady tworzenia regulaminów,
- przyjmowanie wniosków, zasady i tryb ich rozpatrywania, negocjowanie warunków umów,
- zasady zawierania umów w ramach poszczególnych instrumentów:
- elementy (obligatoryjne i fakultatywne) zawieranych umów z pracodawcami lub przedsiębiorcami,
- dopuszczalny tryb wypowiadania warunków umowy, monitoring umów, czynności sprawdzające realizację zawartej umowy i postępowanie przy niedotrzymaniu warunków umów,
- postępowanie w przypadku konieczności zwrotu przyznanej pomocy – tryb i terminy zwrotu.
- Szczegółowa charakterystyka instrumentów związanych z refundowaniem kosztów zatrudnienia skierowanych bezrobotnych – prace interwencyjne, roboty publiczne, dofinansowania wynagrodzenia bezrobotnego pow. 50 roku życia z uwzględnieniem następujących zagadnień:
- wnioski o wypłatę poniesionych kosztów zatrudnienia– zawartość, niezbędne załączniki, formalna i merytoryczna kontrola wniosku, naliczanie należnych kwot refundacji z uwzględnieniem okresów zwolnień lekarskich,
- warunki zwrotu środków, zasady naliczania odsetek.
- Osoby ubiegające się o jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej
- bezrobotny,
- absolwent CIS,
- absolwent KIS,
- opiekun
- Szczegółowa charakterystyka instrumentów wspierających rozwój przedsiębiorczości – dofinansowania podjęcia działalności gospodarczej i refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy z uwzględnieniem następujących zagadnień:
- kryteria oceny wniosków,
- omówienie możliwych form zabezpieczeń umowy i wzorów stosowanej dokumentacji,
- zasady poprawnego rozliczenia dofinansowania i refundacji, niezbędna dokumentacja,
- prawidłowe zasady rozliczania podatku VAT przy udzielaniu dotacji i refundacji, stosowana dokumentacja.
- Wykorzystanie usług ZUS U2-U4 w pracy PUP:
- wpływ danych pozyskanych z raportu U-2 na możliwość aktywizacji osoby bezrobotnej,
- wykorzystanie danych z usługi U4 na ocenę efektywności programów rynku pracy.
- Pojęcie pomocy publicznej, pomocy de minimis i beneficjenta pomocy publicznej:
- definicja pomocy publicznej i pomocy de minimis,
- beneficjent pomocy publicznej- prawidłowe zdefiniowanie z punktu widzenia instytucji kultury, instytucji sportowych, instytucji edukacyjnych, usług medycznych, jednostek samorządowych, stowarzyszeń i fundacji,
- usługi i instrumenty rynku pracy – wsparcia czy pomoc de minimis
- Prawidłowe zasady postępowania przy udzielaniu pomocy de minimis, monitorowaniu i kontrolowaniu udzielonej pomocy:
- informacje udostępniane przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis,
- zasady wydawania i korekty zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis – zawartość zaświadczenia, termin wydania zaświadczenia, dopuszczalny sposób korygowania zaświadczeń,
- ustalenie wartości pomocy de mininis – wartość nominalna pomocy, a jej wartość brutto, dyskontowanie pomocy de minimis.
- Obowiązki organu udzielającego pomocy i podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy de minimis- obowiązki sprawozdawcze, archiwizacyjne, kontrolne, obowiązki w zakresie przekazywania informacji i zwrotu pomocy).
- Obliczanie wielkości pomocy de minimis w przypadku odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty zaległości publicznoprawnych.
- Pomoc de minimis w 2024:
- zmiany w pomocy na 2024 r. – nowe rozporządzenie w zakresie pomocy,
- nowe limity pomocy oraz nowy okres liczenia pomocy,
- wprowadzanie do Syriusza i do SHRIMP,
- zaświadczanie o udzielonej pomocy de minimis,
- korekty pomocy.
- Odpowiedzi na pytania uczestników, dyskusja.
Po ukończeniu szkolenia uczestnicy otrzymają zaświadczenia – wzór MEN.
Posiadamy wpis do placówek oświatowych oraz wpis do RIS.