Zamknięcie roku 2024 w Powiatowych Urzędach Pracy – wybrane problemy dotyczące rachunkowości i sprawozdawczości w świetle obowiązujących przepisów prawa
Cel szkolenia: przedstawienie metodyki kontroli zarządczej zarządzania ryzykiem zgodnej z wszystkimi wymaganiami określonymi w Standardach kontroli zarządczej. Usystematyzowanie wiedzy i już posiadanych umiejętności w zakresie identyfikacji obszarów ryzyka związanego z działalnością Powiatowych Urzędów Pracy. Zapoznanie uczestników szkolenia z gotowymi, sprawdzonymi w praktyce rozwiązaniami umożliwiającymi zarządzanie ryzykiem w sposób zgodny ze standardami.
Program szkolenia:
- Jak przygotować się do zamknięcia ksiąg rachunkowych – organizacja prac związanych z zamknięciem ksiąg rachunkowych, przykładowy harmonogram.
- Rozliczenia na koniec roku:
- rozliczenie zaliczek udzielonych pracownikom,
- rozliczenie jednostki organizacyjnej z właściwym budżetem,
- rozliczenie zrealizowanych dochodów i wydatków budżetowych.
- Koszty i przychody na przełomie roku:
- ujęcie operacji gospodarczych z uwzględnieniem zasady memoriału oraz zasady współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów,
- ewidencja zaangażowania na dzień bilansowy:
- roku bieżącego,
- przyszłych lat,
- ewidencja rozliczeń międzyokresowych i rezerw,
- wycena bilansowa aktywów i pasywów wyrażonych w walutach obcych.
- Korekta odpisu na ZFŚS.
- Księgowania na koniec roku (pod datą 31 grudnia).
- odsetki za zwłokę,
- różnice kursowe,
- odpisy aktualizujące wartość należności,
- aktualizacja wartości środków trwałych,
- odpisy z tytułu trwałej utraty wartości,
- dodatkowe wynagrodzenie roczne (z uwzględnieniem nowych paragrafów),
- umorzenie i amortyzacja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym sprawozdanie F-03.
- Inwentaryzacja aktywów i pasywów:
- zasady i terminy inwentaryzacji,
- metody inwentaryzacji:
- spis z natury,
- uzgodnienie sald z bankami i kontrahentami,
- weryfikacja sald z dokumentacją źródłową,
- ewidencja i rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych.
- Uzgadnianie zapisów ewidencji syntetycznej i analitycznej.
- Uzgadnianie obrotów i sald kont księgi głównej.
- Przeksięgowania roczne:
- ustalenie wyniku finansowego,
- roczne i okresowe przeksięgowania na fundusz jednostki,
- przeniesienie wyniku finansowego w roku następnym.
- Sporządzenie ostatecznego zestawienia obrotów i sald oraz trwałe zamknięcie ksiąg rachunkowych.
- Omówienie zasad sporządzenia sprawozdań finansowych:
- bilansu jednostki budżetowej,
- rachunku zysków i strat jednostki budżetowej (wariant porównawczy),
- zestawienia zmian w funduszu jednostki budżetowej,
- informacja dodatkowa,
- jak sprawdzić poprawność sprawozdania finansowego czyli omówienie wzajemnych powiązań między poszczególnymi elementami sprawozdania finansowego.
- Jak prawidłowo otworzyć księgi rachunkowe na 2025 r.
- Zmiany w klasyfikacji budżetowej i wybrane zagadnienia dotyczące sprawozdawczości budżetowej:
- omówienie zmian w klasyfikacji budżetowej w 2024 r. (m.in. dodanie nowych rozdziałów, modyfikacja objaśnień do rozdziałów oraz paragrafów dochodowych i wydatkowych w tym związanych ze środkami KPO w JST, terminy wejścia w życie poszczególnych regulacji),
- wybrane problemy dotyczące sprawozdawczości budżetowej i z zakresu operacji finansowych.
- Fundusz Pracy – państwowy fundusz celowy w świetle obowiązujących przepisów prawa.
- Podstawowe zagadnienia w zakresie sprawozdawczości z zakresu wydatkowania środków budżetowych PUP oraz Funduszu Pracy:
- sprawozdania (informacje) dotyczące Funduszu Pracy,
- sprawozdania dotyczące budżetu PUP,
- sprawozdania dotyczące Funduszu Pracy oraz budżetu PUP.
- Pytania i odpowiedzi.
Po ukończeniu szkolenia uczestnicy otrzymają zaświadczenia zgodne ze wzorem MEN.
Posiadamy wpis do placówek oświatowych oraz wpis do RIS.