Szkolenie trzydniowe w Krakowie: Pomoc de minimis w instrumentach Powiatowego Urzędu Pracy – zmiany wprowadzone 01 lipca 2024 r.

Data: 23.10.2024   Godzina:
Miejsce: Kraków, ul. Pawia 3 – Hotel Vienna House Andel's

Pomoc de minimis w instrumentach Powiatowego
Urzędu Pracy – zmiany wprowadzone 01 lipca 2024 r.


SZKOLENIE W TERMINIE 23-25.10.2024 R.


Program szkolenia:

I) Wprowadzenie: de minimis na nowych zasadach – stosowanie rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 wraz z odniesieniem do na instrumentów ustawy o promocji zatrudnienia, w tym m.in.:

    1. dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej,
    2. organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz jednorazowej refundacji kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne,
    3. przyznawania środków na założenie lub przystąpienie do spółdzielni socjalnej, utworzenie stanowiska pracy oraz na finansowanie kosztów wynagrodzenia skierowanej osoby w spółdzielni socjalnej lub przedsiębiorstwie społecznym,
    4. przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego.

II) Nowa pomoc de minimis w kontekście:

    1. ustawy o zatrudnieniu socjalnym (art. 5b),
    2. ustawy o spółdzielniach socjalnych (art. 15 ust. 3),
    3. ustawy o ekonomii społecznej (art. 32 ust. 2),
    4. ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (art. 12a oraz art. 26).

III) Identyfikacja pomocy de minimis w instrumentach ustawy o promocji zatrudnienia: kontekst działalności gospodarczej oraz występowania korzyści ekonomicznej w ramach:

    1. programów pilotażowych (art. 9c UoPZ),
    2. organizowania szkoleń dla osób bezrobotnych (art. 40 UoPZ),
    3. bonu na zasiedlenie (art. 66n UoPZ),
    4. szkoleń finansowanych z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (art. 69b UoPZ),
    5. ulgi w spłacie zobowiązań (art. 76 UoPZ).

IV) Kiedy występuje pomoc de minimis – spojrzenie na pojęcie działalności gospodarczej:

    1. ustawa prawo przedsiębiorców a ustawa o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej – różnice,
    2. beneficjent pomocy a podmiot prowadzący działalność gospodarczą,
    3. specyfika podmiotów prowadzących jednocześnie działalność gospodarczą oraz niegospodarczą,
    4. specyfika działalności: jednostki samorządu terytorialnego oraz ich jednostki budżetowe, publiczna oraz niepubliczna działalność edukacyjna, usługi medyczne, organizacje pozarządowe, opieka społeczna oraz działalność kulturalna,
    5. wzór przykładowego oświadczenia,
    6. możliwość wykluczenia pomocy de minimis z uwagi na „lokalny charakter działalności” wnioskodawcy.

V) Który rodzaj pomocy de minimis wybrać:

    1. rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831,
    2. na wsparcie działalności w zakresie podstawowej produkcji rolnej,
    3. na wsparcie działalności podstawowej w sektorze rybołówstwa i akwakultury,
    4. różnice w limitach, okresach referencyjnych oraz procedurach,
    5. odróżnienie działalność podstawowej od działalności związanej z przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rolnych oraz produktów rybołówstwa i akwakultury.

VI) Pojęcie jednego przedsiębiorstwa w kontekście kumulowania pomocy de minimis:

    1. powiązania kapitałowe – metody oceny posiadania większości praw do głosu, dokumenty źródłowe,
    2. powiązania osobowe – dokumenty źródłowe wskazujące na istnienie powiązań,
    3. wywieranie dominującego wpływu – przykłady oraz wskazanie dokumentów źródłowych, pełnienie przez osobę fizyczną funkcji w organie osoby prawnej,
    4. relacje bezpośrednie oraz pośrednie,
    5. praktyczne przykłady wskazujące na relacje pomiędzy przedsiębiorcami z uwzględnieniem różnych form prowadzenia działalności gospodarczej,
    6. źródła pozyskiwania danych nt. relacji pomiędzy przedsiębiorstwami,
    7. przykłady oraz ćwiczenia dla uczestników.

VII) Dyskontowanie pomocy de minimis w odniesieniu do poszczególnych form wsparcia:

    1. pojęcie czynnika dyskontującego oraz stopy dyskontowej,
    2. postępowanie w przypadku zmian w wysokości udzielonej pomocy de minimis,
    3. praca z kalkulatorem EDB (udostępniony przez prowadzącego plik xlms).

VIII) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 2023/2831:

    1. nowy mechanizm ustalania okresu referencyjnego,
    2. nowy pułap pomocy de minimis oraz odejście od dyskryminowania sektora drogowego transportu towarów.

IX) Znowelizowane rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis: omówienie treści wzoru formularza wraz ze wskazaniem zmian.

X) Znowelizowane rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie: omówienie treści wzoru zaświadczenia oraz przypadki korygowania zaświadczeń.

XI) Sukcesja prawna – zmiany przedsiębiorców na etapie realizacji umowy; postępowanie w przypadku zmiany formy prawnej beneficjenta pomocy w trakcie realizacji umowy (przekształcenie, przejęcie).

XII) Ulgi w spłacie zobowiązań w ramach art. 76 UoPZ: rozkładanie na raty lub odraczanie terminu płatności zaległości:

    1. ocena sytuacji ekonomicznej podmioty a właściwa stopa referencyjna,
    2. ulga w spłacie a trudna sytuacja ekonomiczna przedsiębiorstwa,
    3. naruszenie terminów spłaty określonych w decyzji i wpływ na zmiany wartości pomocy,
    4. wybór właściwej podstawy prawnej w kontekście obliczania wartości pomocy,
    5. obliczanie wartości pomocy de minimis – kwota nominalna oraz brutto,
    6. analiza przypadków,
    7. praca z kalkulatorem obliczającym wartość pomocy de minimis (udostępniony przez prowadzącego plik xlms).

XIII) Ponad 70 zróżnicowanych przykładów związanych z udzielaniem pomocy de minimis, opartych wyłącznie na przypadkach pojawiających się w działalności Powiatowych Urzędach Pracy.

XIV) Sprawozdania z udzielonej pomocy de minimis: system SHRIMP2.

Po ukończeniu szkolenia uczestnicy otrzymają zaświadczenia zgodne ze wzorem MEN.
Posiadamy wpis do placówek oświatowych oraz wpis do RIS.

Zajęcia poprowadzi: Maciej Zasłona – praktyk w zakresie pomocy publicznej, doświadczenie zawodowe zdobywał m.in. w trakcie pracy w Ministerstwie Gospodarki, autor ekspertyz z zakresu pomocy publicznej w ramach projektów unijnych, autor artykułów do ogólnopolskich dzienników oraz współautor specjalistycznych publikacji i opracowań z zakresu pomocy publicznej.
Cena za udział w szkoleniu: 2490,00 PLN od osoby z dwoma noclegami w pokoju 2-osobowym lub 2890,00 PLN od osoby z dwoma noclegami w pokoju 1-osobowym z 23/24.10.2024 r. i 24/25.10.2024 r. W cenę wliczono autorskie materiały szkoleniowe, zaświadczenia MEN, przerwy kawowe, wyżywienie, parking.

Forma płatności: przelew na konto do 14 dni po szkoleniu

Numer konta: 25 8589 0006 0000 0024 2989 0001

    Nazwa firmy

    Adres

    NIP

    Imię i nazwisko uczestnika/ów

    Telefon kontaktowy

    Adres email na który zostanie przesłany link na szkolenie

    Imię i nazwisko osoby zgłaszającej

    Telefon osoby zgłaszającej

    Adres email osoby zgłaszającej

    Adres mailowy na który zostanie wysłana faktura

    Oświadczam, że zapoznałem (am)
    się i akceptuję Regulamin szkoleń

    Forma płatności
    GotówkaPrzelew

    Dodatkowe informacje / uwagi do zgłoszenia:



    Numer konta: 25 8589 0006 0000 0024 2989 0001
    Pobierz formularz »