Zmiany w prawie pracy w 2023 r. oraz komunikacja interpersonalna w Powiatowych Urzędach Pracy
Termin szkolenia: 8-10.02.2023 r.
Program szkolenia:
- Praca zdalna – omówienie zmian do Kodeksu Pracy:
-
- dwie formy powierzenia wykonywania pracy zdalnej (polecenie, uzgodnienie),
- zgoda pracownika i jej cofnięcie,
- porozumienie dotyczące zasad wykonywania pracy zdalnej,
- regulamin pracy zdalnej,
- pokrycie przez pracodawcę kosztów pracy zdalnej, wypłata ekwiwalentu (komu przysługuje?),
- sposób przeprowadzania kontroli pracy zdalnej przez pracodawcę,
- okazjonalne wykonywanie pracy zdalnej – na jakich zasadach się odbywa, limit dni w roku kalendarzowym,
- praca zdalna dla opiekunów dzieci do lat 4 (docelowo 8).
- Badanie trzeźwości – omówienie zmian do Kodeksu Pracy:
-
- badanie trzeźwości – sposób przeprowadzania badania, organy uprawnione do badania, odmowa pracownika na poddanie się badaniu – sposób postępowania przez pracodawcę,
- informacja z przeprowadzonego badania – co powinna zawierać,
- przechowywanie informacji z przeprowadzonego badania – gdzie i w jakim okresie ją przechowujemy,
- nowe dokumenty w aktach osobowych – formalna strona kontroli trzeźwości.
- Planowane zmiany w prawie pracy – implementacja postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1152 oraz 1158 do Kodeksu Pracy polegająca m.in. na:
-
- rozszerzeniu zakresu informacji o warunkach zatrudnienia – co powinna zawierać informacja z art. 29 po nowelizacji – czas na dostosowanie obecnych informacji, kary za naruszenie przepisów w tym zakresie,
- zmiany dotyczące umów na okres próbny,
- zmiana dotycząca umów o pracę na czas określony,
- wprowadzeniu przepisów obligujących do dodatkowych szkoleń,
- obowiązek informowania o wolnych stanowiskach pracy i procedurach awansu,
- indywidualne urlopy rodzicielskie,
- urlop opiekuńczy,
- wydłużenie okresu korzystania z uprawnień rodzicielskich (np. opieka nad zdrowym dzieckiem),
- zwolnienia od pracy z powodu siły wyższej,
- elastyczna organizacja pracy dla niektórych pracowników (czas pracy),
- zmiany w uprawnieniach rodzicielskich (np. opieka).
- Planowane zmiany dot. projektu ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa (druk nr UC 101), który wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii.
II „Komunikacja interpersonalna oraz rozwiązywanie konfliktów w codziennej pracy PUP”
Zajęcia poprowadzi: Tomasz Rachwalski – coach, certyfikowany trener komunikacji, praktyk. Prowadzi treningi rozwojowe, zajmuje się badaniami nad komunikacją międzyludzką. Jako trener uczy skutecznej
i asertywnej komunikacji oraz walki ze stresem w oparciu o ludzkie zdolności, pomaga ludziom adaptować się do nowych zadań. Szkolenia prowadzi w formie warsztatowej – obok zagadnień merytorycznych jego narzędziem jest ruch.
Program szkolenia:
- „Nie chce mi się o tym gadać”, czyli po co się komunikujemy i dlaczego jest to czasem trudne:
-
- komunikacja jest jak taniec – istota informacji zwrotnej i jej przepływu,
- bariery komunikacyjne – rodzaje i sposoby ich pokonywania.
- Sytuacje trudne w pracy i sposoby ich rozwiązywania:
-
- empatycznym podejście do człowieka i jego potrzeb,
- definicja i rodzaje trudnych sytuacji w pracy,
- sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach poprzez techniki oddechowe oraz ruch,
- asertywność jest jak taniec – jak nauczyć się tej kompetencji.
- „Ja tu nie pomogę”, czyli przeszkody w komunikacji wewnętrznej w zakładzie pracy:
-
- techniki dialogu w sytuacjach konfliktowych ze współpracownikami,
- emocje, uczucia i fakty – zasady prowadzenia spornych dyskusji z przełożonym.
- „Jak na Ciebie patrzę, to…” – czyli o błędnym wnioskowaniu ze stereotypów:
-
- dlaczego nasz mózg czasem płata figle,
- rodzaje i sposoby jak unikać błędów poznawczych,
- czym są i po co nam heurystyki.
- Trudny pracownik czy trudna sprawa:
-
- typologia pracowników, obszary konfliktów, strategie działania,
- warunki rzetelnej dyskusji, podstawy negocjacji w rozmowie,
- chwyty erystyczne stosowane w komunikacji.
- Inteligencja emocjonalna – niezbędna współczesna kompetencja:
-
- podział emocji i ich rola w komunikacji,
- akceptacja, empatia, asertywność,
- kompetencje społeczne potrzebne w relacji z pracownikiem.
- Sytuacje konfliktowe w kontakcie z pracownikiem:
-
- źródła sytuacji konfliktowych,
- rodzaje technik dialogu i ich doskonalenie,
- komunikat JA oraz zasada WIN-WIN i ich znaczenie w komunikacji.
Po ukończeniu szkolenia uczestnicy otrzymają zaświadczenia zgodne ze wzorem MEN.
Posiadamy wpis do placówek oświatowych oraz wpis do RIS.