Motywowanie osób bezrobotnych i poszukujących pracy
do podjęcia aktywności zawodowej na rynku pracy
oraz współpraca z pracodawcami
SZKOLENIE TRZYDNIOWE 6-8.11.2024 r.
Program szkolenia:
1. Motywacja – teorie, podział, źródła pochodzenia oraz jej znaczenie w ujęciu psychologicznym:
− istota motywacji i automotywacji w poszukiwaniu pracy,
− oczekiwania osoby bez pracy w oparciu o model Vrooma,
− rola środowiska społecznego – teoria wzmocnienia Skinnera.
2. Rola i misja pośrednika pracy oraz doradcy zawodowego:
− kompetencje społeczne oraz współpraca obu stanowisk,
− monitoring procesu i współpraca z osobą bezrobotną.
3. Potrzeby osoby bezrobotnej i umiejętność ich rozpoznania:
− „nie chce mi się pracować” – hierarchia potrzeb Maslowa,
− „potrzebuje pieniędzy” – różnice między potrzebą pierwotną a wtórną, jawną a ukrytą,
− analiza potrzeb osoby bez pracy.
4. Korzyści z (nie)podjęcia zatrudnienia – bilans zysków i strat:
− motywacja braku a motywacja wzrost,
− bezrobocie krótko- a długookresowe – strategie klienta,
− „lepszy wróbel w garści…” – efekt pewności w działaniu osób bez pracy.
5. „Zostań osobą bezrobotną” – empatyczna relacja z osobą bez pracy:
− empatia relacyjna w urzędzie,
− język korzyści jako waluta porozumienia,
− błędy w komunikacji empatycznej – „zabójcy empatii”.
6. Skuteczne strategie motywacyjne – wędka czy ryba? Podstawy umiejętności negocjacji:
− definiowanie celów osoby bezrobotnej,
− metoda małych kroków,
− strategie oparte na zasobach,
− zasady skutecznych i etycznych negocjacji.
7. Inteligentna emocjonalna – niezbędna współczesna kompetencja pośrednika pracy i doradcy zawodowego:
− podział emocji i ich rola w komunikacji,
− akceptacja, empatia, asertywność,
− kompetencje społeczne potrzebne w relacji z bezrobotnym.
8. Współpraca z pracodawcami:
− rozpoznawanie potrzeb zatrudnieniowych pracodawców w aktualnej sytuacji na rynku pracy,
− promocja i reklama oferty Powiatowego Urzędu Pracy wobec pracodawców,
− metody doboru kandydatów do pracy zgodnie z potrzebami pracodawcy.
9. Rozwiązywanie praktycznych problemów, odpowiedzi na pytania uczestników.
Po ukończeniu szkolenia uczestnicy otrzymają zaświadczenia zgodne ze wzorem MEN.
Posiadamy wpis do placówek oświatowych oraz wpis do RIS.