Zamknięcie roku 2024 w Powiatowych Urzędach Pracy – wybrane problemy dotyczące rachunkowości i sprawozdawczości
SZKOLENIE W TERMINIE 19-21.02.2025 R.
Adresaci szkolenia: główni księgowi oraz inni pracownicy działów finansowych odpowiedzialni za rachunkowość i sprawozdawczość finansową w Powiatowych Urzędach Pracy.
Cel szkolenia: przedstawienie zmian w przepisach w zakresie rachunkowości i sprawozdawczości finansowej. Podniesienie i usystematyzowanie wiedzy uczestników szkolenia w tym zakresie. Omówienie indywidualnych problemów związanych z prowadzeniem ksiąg rachunkowych i sporządzaniem sprawozdawczości finansowej.
Program szkolenia:
- Jak przygotować się do zamknięcia ksiąg rachunkowych – organizacja prac związanych z zamknięciem ksiąg rachunkowych – przykładowy harmonogram.
- Rozliczenia na koniec roku:
- rozliczenie zaliczek udzielonych pracownikom,
- rozliczenie jednostki organizacyjnej z właściwym budżetem,
- rozliczenie zrealizowanych dochodów i wydatków budżetowych.
- Koszty i przychody na przełomie roku:
- ujęcie operacji gospodarczych z uwzględnieniem zasady memoriału oraz zasady współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów,
- ewidencja zaangażowania na dzień bilansowy:
- roku bieżącego,
- przyszłych lat,
- ewidencja rozliczeń międzyokresowych i rezerw,
- wycena bilansowa aktywów i pasywów wyrażonych w walutach obcych.
- Korekta odpisu na ZFŚS.
- Księgowania na koniec roku (pod datą 31 grudnia):
- odsetki za zwłokę
- różnice kursowe
- odpisy aktualizujące wartość należności
- aktualizacja wartości środków trwałych
- odpisy z tytułu trwałej utraty wartości
- dodatkowe wynagrodzenie roczne (z uwzględnieniem nowych paragrafów)
- Umorzenie i amortyzacja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym sprawozdanie F-03
- Inwentaryzacja aktywów i pasywów:
- zasady i terminy inwentaryzacji,
- metody inwentaryzacji:
- spis z natury,
- uzgodnienie sald z bankami i kontrahentami,
- weryfikacja sald z dokumentacją źródłową.
- ewidencja i rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych.
- Uzgadnianie zapisów ewidencji syntetycznej i analitycznej.
- Uzgadnianie obrotów i sald kont księgi głównej.
- Przeksięgowania roczne:
- ustalenie wyniku finansowego,
- roczne i okresowe przeksięgowania na fundusz jednostki,
- przeniesienie wyniku finansowego w roku następnym.
- Sporządzenie ostatecznego zestawienia obrotów i sald oraz trwałe zamknięcie ksiąg rachunkowych.
- Omówienie zasad sporządzenia sprawozdań finansowych:
- bilansu jednostki budżetowej,
- rachunku zysków i strat jednostki budżetowej (wariant porównawczy),
- zestawienia zmian w funduszu jednostki budżetowej,
- informacja dodatkowa,
- jak sprawdzić poprawność sprawozdania finansowego czyli omówienie wzajemnych powiązań między poszczególnymi elementami sprawozdania finansowego.
- Jak prawidłowo otworzyć księgi rachunkowe na 2025 r.
- Szczegółowe omówienie zmian w przepisach obowiązujących w 2025 r.:
- w zakresie klasyfikacji budżetowej w 2025 r. wprowadzonych nowelizacją z dnia 15.07.2024 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 1096) i 13.12.2024 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 1872) (m.in. dodanie nowych rozdziałów, modyfikacja objaśnień do rozdziałów oraz paragrafów dochodowych i wydatkowych w tym związanych ze środkami KPO w JST, terminy wejścia w życie poszczególnych regulacji),
- w zakresie sprawozdawczości budżetowej – projektu rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej z dnia 28 października 2024 r.
Po ukończeniu szkolenia uczestnicy otrzymają zaświadczenia zgodne ze wzorem MEN.
Posiadamy wpis do placówek oświatowych oraz wpis do RIS.